Pressklipp

Boråstidningen 2010-12-01

Hedbergs hoppas på guldrusch på nätet

Med Online Brands som ny ägare växlar Hedbergs Guld i Dalsjöfors upp och laddar framfor allt för tillväxt på onlinehandel.

Hedbergs Guld blev rikskänt på 80-och 90-talet när Bengt Hedberg utmanade branschen med låga priser och stångades med bångstyriga leverantörer. Dalsjöfors blev ett Guldmecka och färetaget växte snabbt. Men det slutade i haveri. Verksamheten levde sedan stabilt vidare i ny regi med Lars Elfvenstam som huvudägare. Nu har han, med ålderns rätt, avyttrat guldvaruhuset till Sölvesborgsbaserade OnlineBrands med fotoverksamheten Önskefoto som huvudverksamhet.

-Att sälja online till framför allt kvinnor är vår inriktning.

Med Önskefoto är vi bra på detta. Nu ser vi möjligheter att utveckla onlinehandeln för Hedbergs, med samma målgrupp. Här finns stora synergier, säger Monika Dagberg, vd, för OnlineBrands.

– Önskefoto var tidigt med på den digitala revolutionen inom foto. Vårt fokus har aldrig legat på att leverera enkla kopior. Här handlar det istället om kringprodukter.

Vi har gjort förstoringar till massmarknadsprodukt. Fotokalendrar, studentskyltar och foto i bokform hör till våra produkter, säger Dagberg.

Kvinnlig målgrupp

Till stor del är det kvinnor som beställer fotoprodukter. Det förde tankarna vidare till andra branscher med liknande kunder. Då föll ögonen på Hedbergs i Dalsjöfors.

-Bara genom att dra nytta av varandras kundregister vinner vi stora fördelar. Vi kan också ha gemensamma kampanjer inför till exempel studentsäsong då båda företagens produkter efterfrågas.

Med Hedbergs i koncernen utjämnas också säsongvariationer.

Ny platschef

Ingvar Svensson ar nu platschef i Dalsjöfors. Han har kontinuitet bakåt i verksamheten och ser fram emot nya tillväxtmöjligheter.

-Att vara med i framkanten inom e-handel blir mycket intressant. Här ser vi stora möjligheter. Guldsmedsbranschen är konservativ och avvaktande, men nu ska vi ta initiativet till förnyelse, säger Ingvar Svensson.

Sortimentet förnyas och breddas, bland annat med fler kända märken. Dessutom har guldvaruhuset i Dalsjöfors fått en ansiktslyftning.

-Idag är det mycket mer än tidigare design, trender och märken som gäller. Där är vi med.

Samtidigt gäller att kunderna känner tillit och trygghet.

-Vi fortsätter envist att kattfotsmärka allt vårt guld som äkthetsbevis. Det är vi ensamma om, säger Ingvar Svensson.

Hedbergs verksamhet kommer ocksa i fortsättningen att finnas i Dalsjöfors.

Ladda ner artikel

Med Online Brands som

ny agare vaxlar Hedbergs

Culd i Dalsjofors

upp och laddarframfor

allt for tillvaxt pa onlinehandel.

DALSJOFORS. Hedbergs

Guld blev rikskant pa 80-

och 90-talet nar Bengt Hedberg

utmanade branschen